Kommende video-projekt

Som kulmination på et flere år-langt samarbejde med den hollandske koreograf Panda van Proosdij er Aarhus Pigekor i gang med et ambitiøst musikvideoprojekt, hvor det visuelle udtryk kommer lige så meget i centrum som det musikalske.
Panda har nu i næsten seks år arbejdet med Aarhus Pigekors udtryk. Det gælder både det rent kropslige med en koreografi, der understøtter musikken, og det, der afspejles i ansigtet – med andre ord: pigekoret arbejder med en stærkere formidling af et musikalsk budskab.

Videoerne optages i slutningen af maj på Via University College i Skejby, og det endelige resultat vil blive offentliggjort på youtube senere på sommeren.

Et tilbageblik på 2018

2019 er skudt igang, og Aarhus Pigekor kan kigge tilbage på et år med en masse fantastiske oplevelser.

Basel d. 8.-13. maj

I maj 2018 tog Aarhus Pigekor til Basel i Schweiz for at deltage i korfestivallen ”Europäishes Jugendchor Festival”. Det var en festival fyldt med meget ambitiøse og dygtige børne- og ungdomskor. Pigerne i koret blev indlogeret hos private musikelskende familier rundt omkring i Basel, og både dem og vejret tog rigtig godt imod pigerne. I løbet af ugen sang koret i alt 7 koncerter. En uge fyldt med musik, hvor Aarhus Pigekor både sang alene som kor, men også fik prøvet at synge med andre blandede kor. Koret sang til åbnings- og afslutningskoncerterne, sang kirkekoncerter både i og udenfor Basel, og deltog i en workshop med det blandede kor Incantanti, som i løbet af festivalen var Pigekorets venskabskor. Denne tur til Basel var med til at ryste pigerne sammen som kor og al den sang fra morgen til aften gjorde koret klar til den store tur til Sydafrika i sommeren 2018. Det var en fantastisk måde at øve op til en konkurrence på.

Sydafrika d. 3.-14. juli

I juli gik turen så endelig mod Sydafrika. Aarhus Pigekor skulle deltage i ”World Choir Games” som er en af de største internationale korkonkurrencer, hvor kor fra hele verden var med. I konkurrencen deltog koret i to kategorier: “Sakralmusik med akkompagnement”, hvor en af pigerne fra koret spillede cello og derudover kategorien ”Female choir”. Hele 46 lande og 298 kor var repræsenterede i de forskellige kategorier. Den første halvdel af turen var koret indlogeret på Pretoria Universitet, hvor der blev brugt tid på øvning inden konkurrencerne. D. 6. juli skulle koret synge i den første kategori “Sakralmusik med akkompagnement” i St. Albans Cathedral, og om aftenen skulle koret optræde til en “Celebrationkoncert” i Aula Theater. Dagen efter d. 7. juli skulle koret synge i Femalechoir-kategorien. Allerede om aftenen var der Award-ceremoni. I kategorien “Sakralmusik med akkompagnement” blev Aarhus Pigekor nummer 2 med 91,63 point ud af 19 kor, hvor pigekoret var oppe mod blandede kor og kor med mange flere sangere. I “Femalechoir”-kategorien blev koret nummer 1 med hele 92,25 point!

Den sidste halvdel af turen, fik koret muligheden for at opleve Sydafrika. Dagen efter den sidste konkurrence stod den på guidet tur rundt i Pretoria, inden koret forlod hovedstaden dagen efter. De næste dage var koret blandt andet på cykeltur i Soweto, på safari nær Insinkwe, og på en Day-hike i Drakensberg-bjergene. Koret fik oplevet meget forskellige sider af Sydafrika og med de fantastiske resultater fra konkurrencen stadig frisk i hukommelsen var humøret i top.

Basel og Sydafrika 2018

I Aarhus Pigekor står vi midt i et rigtigt spændende år.

For ikke så længe siden, i oktober 2017, medvirkede vi som det tidligere vindende kor i konkurrencen ”Let the Peoples sing”, som denne gang foregik i Finland.

I maj i år rejser vi til Basel, hvor vi har været så heldige at blive inviteret til at deltage i ”Europäisches Jugendchor Festival”, og endelig tager koret i juli måned til konkurrencen ”World Choir Games” i Tshwane, Sydafrika.

”Europäiches Jugendchor Festival” i Basel er anerkendt som en af de vigtige begivenheder for ambitiøse og højtkvalificerede børne- og ungdomskor i verden. Til festivalen udvælges ti

europæiske børne- og ungdomskor, ét kor fra et oversøisk land (i år fra Sydafrika), samt syv kor fra Schweiz. I løbet af den fem dage lange festival, skal vi synge hele syv koncerter!

Herunder deltagelse i åbnings- og afslutningskoncert, kirkekoncerter, fælles koncert med alle kor og en workshop med det schweiziske kor Incantanti. Det bliver fem dage med mange nye oplevelser, og vi kommer med sikkerhed hjem igen som et kor, der er blevet en masse oplevelser rigere og med mange nye korbekendtskaber og en udfoldet korhorisont.

Ikke så længe efter vi kommer hjem fra Basel, tager vi afsted igen.

Til juli deltager koret nemlig i den internationale konkurrence ”World Choir Games” i Tshwane, Sydafrika. Her skal vi medvirke i en af de største internationale korkonkurrencer sammen med kor fra hele verden. Aarhus Pigekor deltager i to kategorier: Sakral musik med akkompagnement og ”Female Choir”. I konkurrencen deltager nogle af verdens bedste kor, og vi håber at kunne forsvare og måske endda forbedre vores fjerdeplads på Interkulturs rangliste over de bedste kvindelige kor i verden. Vi håber også at kunne komme endnu højere op på den overordnede verdensrangliste over kor, som har deltaget i Interkulturs konkurrencer, og hvor vi lige nu befinder os på en 40. plads.

Med al den rejseaktivitet kunne man måske tro, at vi ikke når at synge hjemme i Danmark, men det er selvfølgelig ikke tilfældet. Vi skal i løbet af det kommende år både holde egne koncerter, deltage i den traditionsrige Kæmpekor-koncert i Aarhus Domkirke og medvirke i det store korprojekt ”Stemmer bygger bro” i Aarhus Festuge. Alle sammen projekter, vi glæder os meget til at være en del af og være med til.